RVA
Home / Articole Presa / Managerii ...

Articol Presa

Data 2011-02-14
Managerii falimentelor
Cum sa castigi bani frumosi de pe urma victimelor crizei
Managerii falimentelor

businessmagazin.ro

Cele peste 20.000 de dosare de insolventa si falimente provocate de criza au si castigatori: firmele de insolventa care pot avea pe un singur dosar venituri cuprinse intre 2.000 de lei, cat „costa„ un faliment simplu, si 3-4 milioane de euro, comision care poate fi incasat la vanzarea unui mall in faliment. Care este povestea a doi dintre cei mai mari jucatori de pe aceasta piata in care sumele rulate anual au ajuns sa depaseasca 30 de milioane de euro?
Nu auzise foarte multa lume de ei. Fondatorii Casei de Insolventa Transilvania nu aveau nici 30 de ani in 2008, cand criza a inceput sa secere firmele romanesti. Arin Stanescu, cel care a lichidat la sfarsitul anilor '90 grupul bancilor falimentare, era un personaj si in 2008, dar criza a fost cea care l-a readus cu adevarat in lumina reflectoarelor si pe prima pagina a ziarelor. Ei fac parte din grupul care administreaza astazi insolventele si falimentele din Romania. Si nu sunt putine.
"Am incercat sa le explicam creditorilor ca pot fi salvate business-uri romanesti si branduri locale. <Sa nu ucidem vaca>. Sa-i punem pe calea cea buna si sa nu terminam tot mediul de afaceri. Sa lucram la mentalitate si sa vedem ce spune legea referitor la reorganizare. Daca toti te executa...", explica Radu Lotrean, unul dintre partenerii fondatori de la Casa de Insolventa Transilvania (CITR), principala misiune pe care a avut-o firma pe care o conduce in ultimii doi ani.
Lotrean are 31 de ani. Cu actualul sau partener, Andrei Cionca, 32 de ani, este bun prieten inca din perioada in care studiau Dreptul la Cluj. S-au tot mutat prin tara de-a lungul anilor, dupa dosare de lichidare si reorganizare, dar dupa venirea crizei au intuit ca aceasta piata are cele mai mari perspective de crestere tot in Bucuresti.
Astfel au ajuns sa preia spre reorganizare firme cu afaceri de zeci de milioane de euro si acoperire nationala, precum Leonardo, Flanco sau Diverta, pe care au incercat sa le repuna pe picioare pentru a "nu ucide vaca". "Andrei a facut o analiza din care a reiesit ca 30% din creditele pentru companii sunt date in tara si 70% in Bucuresti. Ne-am dat seama atunci ca aici este piata. Am zis initial ca brandul "Casa de Insolventa Transilvania" ne poate incurca, deoarece lasa impresia ca acoperim doar o anumita regiune. Dar nu mai aveam ce face, asa ca am mers inainte cu acelasi nume", spune Lotrean.
Au deschis, astfel, anul trecut, biroul din Capitala, Lotrean si Cionca s-au mutat in oras, iar sucursala din Bucuresti ar urma sa genereze in acest an jumatate din venituri, estimate la 4,5-5 milioane de euro, in functie de valoarea dosarelor de lichidare sau reorganizare care vor fi inchise.
CITR are biroul in complexul Phoenicia Business Center, asezat "strategic", in spatele Bulevardului Unirii si in apropierea Tribunalului Bucuresti, instanta la care se judeca cele mai multe dosare de insolventa. Pe holurile cladirii de birouri insa te poti intalni si cu reprezentantii firmei RVA Insolvency, un alt jucator semnificativ de pe aceasta piata, coordonat de catre Arin Stanescu, probabil cel mai experimentat lichidator din Romania. Stanescu este si presedinte al Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania si coordonator al firmei de avocatura Stanescu Milos Dumitru & Asociatii (SMDA), care lucreaza in stransa legatura cu RVA. Stanescu are acum 60 de ani si gestioneaza atat falimente mai vechi, precum Rulmentul Brasov sau Republica, cat si firme lovite de criza actuala, precum producatorul de mezeluri Medeus sau ansamblul de locuinte Blue Tower din Colentina.
La fel ca ei, in procesul de reorganizare al firmelor cu dificultati financiare un rol important il au si divizii ale unor grupuri de consultanta precum PricewaterhouseCoopers sau BDO, dar si jucatori independenti, precum casele Piperea & Asociatii sau Deleanu & Asociatii.

"Am inceput activitatea in 1997, primul dosar in care am fost numit administrator judiciar a fost la Bere Bauturi Chitila. Firma a intrat insa in faliment. Era o fabrica de bere care nu avea fabrica. Era prevazuta pentru o productie de un milion de hectolitri, dar nu a mai fost realizata", isi aminteste acum Stanescu. Ulterior, Stanescu a fost desemnat administrator judiciar si apoi lichidator al bancilor Dacia Felix, Bankcoop, Banca Albina si Banca Internationala a Religiilor. De ce au cazut atunci bancile, iar acum, desi s-au clatinat, au ramas in picioare?
"In criza din sistemul bancar am inceput cu Dacia Felix in 1999, unde am fost numit administrator judiciar. Sistemul bancar era la inceputuri si majoritatea bancilor care au cazut erau cu capital romanesc. Principalul motiv pentru care au cazut a fost devalizarea de catre propriile conduceri si lipsa personalului calificat. Acum supravegherea BNR este foarte stricta, iar fraudele reprezinta cazuri izolate, care se intampla peste tot in lume. Ati vazut ce s-a intamplat si la Societe Generale", explica Stanescu, referindu-se la cazul traderului Jérôme Kerviel, care a fraudat banca franceza cu cateva miliarde de euro.
Repetarea scenariului de acum zece ani ar avea efecte catastrofale, in conditiile in care depozitele populatiei au ajuns la circa 36 de miliarde de euro.
"Cand au cazut bancile respective capitalul privat era in formare, astfel ca au suferit putine firme. Romania a fost intr-o situatie foarte grea, cu inflatii galopante si cresteri negative. Dupa 2000 a inceput insa sa se stabilizeze", isi aminteste avocatul care explica principala diferenta fata de acea perioada de criza.
"Acum am fost angrenati intr-o criza globala, nefiind pregatiti pentru asa ceva. Gripa ataca multe organisme, dar unii chiar mor de ea. Noi am intrat in recesiune si nu mai scapam de ea. Poate anul acesta. Unele motoare au inceput sa functioneze de anul trecut, cum ar fi exporturile si tot ce este pe orizontala, industria, in special multinationalele, precum Dacia, care este un stindard", explica avocatul.
Care este rolul practicienilor in insolventa pentru scoaterea economiei la liman si de ce au ajuns firmele romanesti intr-o situatie atat de dificila? "Am aratat ca reorganizarea functioneaza. Atunci cand firmele ajung sa aiba dificultati financiare incep sa piarda mai mult timp in negocierile cu creditorii decat le mai ramane sa se ocupe de afacerile lor. Platim lipsa de performanta - managerii nostri ploaie> , cum ii spunem fenomenului", explica Lotrean.
Cineva se poate intreba cum pot niste avocati tineri sa vada care mecanisme nu functioneaza analizand contabilitatea firmelor si cum reusesc sa acopere domenii variate din economie, de la productie la comert si imobiliare. Firmele de insolventa au atras alaturi de ei parteneri. Casa de Insolventa Transilvania a incheiat anul trecut o alianta cu firma de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata, in timp ce pentru administrarea City Mall a fost incheiat un parteneriat cu firma de consultanta imobiliara Coldwell Banker.
Pe de alta parte, in unele cazuri este nevoie de o schimbare de management in cadrul companiilor intrate in insolventa pentru a putea schimba mersul firmei.
"La Aversa am fost nevoiti sa ridicam dreptul de administrare, astfel ca am ajuns sa conducem noi, dar cu directori specializati. Eu consider ca in cazul reorganizarii ar trebui ca actionarii sa se gandeasca primii la un nou management. Administratorul judiciar trebuie sa aiba o viziune despre felul cum se poate derula programul de reorganizare respectand regulile", explica Stanescu. Cresterea nivelului de activitate a tras dupa sine si extinderea echipelor. CITR a ajuns sa numere 70 de angajati, dintre care 20 de practicieni in insolventa, in timp ce la RVA lucreaza 30 de oameni, sustinuti de echipa de 13 avocati de la SMDA.
Aceasta extindere a dus totodata si la o majorare a veniturilor firmelor?
"Cel mai bun an financiar pentru noi a fost 2007, cand am vandut platforma Tractorul (tranzactie de peste 70 de milioane de euro - n.red.). Banii insa i-am investit in continuare in dezvoltarea firmei", explica Lotrean. Un alt onorariu important a fost incasat si anul trecut, cand CITR a vandut, cu circa 30 de milioane de euro, mallul Tiago din Oradea unei firme controlate de omul de afaceri Gabriel Popoviciu.
In acest gen de tranzactii, lichidatorul poate incasa un comision chiar si de 10%, ceea ce inseamna venituri de ordinul milioanelor de euro. "Onorariile din lichidare sunt cuprinse intre 8 si 12%. Bancile sunt insa in actuala perioada mult mai implicate. Au scazut onorariile de succes deoarece dau din banii lor. Jumatate din banci au deja departamente de recuperare de creante bune", explica Lotrean.
Pe de alta parte, cei de la RVA au fost mai putin norocosi in ultima perioada, desi ofertele de pret au devenit mai realiste.
"Sa vinzi ceva in Romania este un lucru greu de realizat acum, in conditiile in care majoritatea garantiilor sunt imobiliare - terenuri si constructii. Interesul investitorilor este in continuare scazut, desi s-a micsorat diferenta intre intre asteptarile de pret. Fondurile specializate sunt inca la 20-25%, in timp ce noi, lichidatorii, nu coboram sub 50-55%, rareori la 40%, fata de valorile vazute de banci in 2008", spune Stanescu.
In consecinta, sumele incasate de firma sunt mai mici, dar ar putea creste in acest an, pe masura ce preturile vor deveni suficient de atractive pentru investitori.
"Este un blocaj foarte mare care ne afecteaza si pe noi pentru ca incasam bani atunci cand vindem. Si nu am mai vandut in ultima perioada ceva spectaculos, o societate intreaga, ci doar bucati de 1, 2, 3 milioane de euro. Nu mare branza. Anul acesta poate ne vom intalni cu asteptarile investitorilor undeva intre 30 si 40% fata de valorile initiale", afirma Stanescu.
Lichidarile tind insa sa nu mai fie singura sursa de castig. Dupa reorganizarile de la Leonardo si Flanco realizate de CITR, in urmatoarea perioada ar urma ca RVA sa inchida un dosar de reorganizare la Nuclearmontaj. Si insanatosirea unei firme constituie o sursa buna de venit pentru casele de insolventa, putand deveni la fel de profitabila ca si lichidarile. "Faceam reorganizari si inainte de criza. Tot timpul aveam cate doua-trei proiecte, dar 10% erau reorganizari si 90% erau falimente. Acum raportul este de 50-50, deoarece cam 90% din ce a intrat anul trecut au fost reorganizari", arata Lotrean.
Cati bani poti fi obtinuti din reorganizare? "Onorariile din reorganizare sunt stabilite in urma negocierii cu creditorul. Sunt si onorarii de succes care depind de distribuirea banilor catre creditori si se calculeaza ca procente cuprinse intre 1 si 7%. Acesta este succesul. Pe de alta parte, incercam ca dezvoltarea si intretinerea firmei sa le acoperim din onorariile lunare", afirma Lotrean, care spune totodata ca activitatea firmelor este atat de imprevizibila incat au fost cazuri in care a venit el personal cu bani de acasa pentru a sustine activitatea curenta a firmelor in insolventa: "Am ajuns sa creditam si noi firme din portofelul personal".
In ciuda acestui fapt, firma a inregistrat anul trecut venituri de circa 4,5 milioane de euro, echivalentul unei case de avocatura de business cu 40 de avocati. Pentru acest an, vanzarea proiectului City Mall din Bucuresti ar putea de asemenea aduce un comision de cateva milioane de euro.
Stanescu se arata insa mai nemultumit de evolutia cifrei de afaceri, desi a colaborat cu Casa de Insolventa Transilvania la restructurarea grupului Flanco-Flamingo si gasirea unui investitor: "Inca nu simtim o crestere substantiala a veniturilor. Vom simti cand vom reusi finalizarea planurilor de reorganizare si vom distribui sume catre creditori. Au fost cateva succese. La Flanco-Flamingo, unde am colaborat cu Casa de Insolventa Transilvania, am facut un plan reusit. A fost o lucrare frumoasa".
Dar cum reusesc casele de insolventa sa colaboreze in dosare de zeci de milioane de euro, stiut fiind faptul ca avocatii de afaceri sunt de regula orgoliosi?
"Suntem obligati cateodata sa colaboram. Nu poate fi acelasi administrator la firme care au datorii reciproce. Colaboram si la restructurarea celui mai mare producator de vagoane de marfa din Europa. Noi lucram la Romvag, Solv Insolv la Meva si Casa de Insolventa Transilvania la Astra. Sunt structuri de credite foarte complexe, dar noi credem ca grupul se va salva", explica Stanescu. Avocatul vorbeste de grupul International Railway Station, compus din Astra Vagoane Arad, Meva Turnu Severin si Romvag Caracal, controlat de omul de afaceri Cristian Burci .
Ce se intampla insa cand ajungi sa reorganizezi firme care colaboreaza, cum este cazul retailerilor si proprietarilor de centre comerciale? Spre exemplu, lantul de librarii Diverta, aflat in insolventa, are magazin si in City Mall, proiect aflat in faliment, dar care trebuie mentinut la un nivel acceptabil al veniturilor pentru a obtine un pret mai bun in urma vanzarii. "Unuia ii zic sa isi plateasca chiria. Celuilalt ii spun sa o scada. Trebuie sa ii tratezi nepreferential, ca altfel iti distruge: credibilitatea", explica Lotrean.
Ca in orice afacere de servicii insa, cea mai dificila misiune este aceea de a gasi oamenii potriviti pentru a face fata unui volum de dosare in crestere. "Am luat oameni. Cel mai greu lucru este sa gasesti oameni valorosi care sa poata lua rapid dosare. Marele avantaj este ca avem si casa de avocatura care ofera un suport extraordinar. Multi dintre avocati sunt si practicieni in insolventa", explica Stanescu.
Avocatul crede ca situatia economica din Romania va oferi practicienilor sai dosare suficiente si in urmatorii ani. "Numarul de dosare va fi destul de mare si in 2011. Termenele sunt foarte lungi. La Tribunalul Bucuresti sunt cazuri de la sfarsitul lui 2010 pentru care au fost date termene pentru 2012. Tot ce s-a depus in a doua jumatate din 2010 intra pe instanta in 2011. Iar cererea a fost enorma", arata Stanescu.
Cu alte cuvinte, casele de insolventa vor avea in continuare de lucru si restul firmelor vor avea batai de cap. De ce depinde salvarea lor? Cat conteaza consultantii? "Intr-o proportie covarsitoare nu poti vorbi de reorganizare fara <fresh money>", conchide Stanescu.
 

COMUNICATE
2015-12-21
Licitatie publica cu strigare
pentru vanzare in bloc a bunului ANSAMBLULUI FUNCTIONAL DE ELABORARE A OTELULUI SITUAT IN OTELU ROSU
2015-11-26
Licitatie publica cu strigare
Teren intravilan, nescos din circuitul agricol 7.910 mp, Otopeni
2015-10-15
Anunt publicare
TABEL SUPLIMENTAR - cuprinzand creantele inregistrate impotriva averii debitorului SC NEFERAL SA - in faliment
2015-10-13
Anunt
vanzare directa a bunurilor mobile apartinand debitorului EXTRAPAN SA.
2015-10-07
Licitatie publica cu strigare
Teren, supermarket, mall in constructie si bunuri mobile, Focsani, Str. Comisia Centrala nr.80 A, Judetul Vrancea
2015-09-09
Notificare privind deschiderea procedurii de faliment
2015-09-02
Licitatie publica cu strigare
Loturi cu cladiri si constructii- instalatii (platforma Republica)
2015-08-31
Licitatie publica cu strigare
Teren cu constructii tip bloc de locuinte la stadiul de structura, in suprafata de 95,900.00 m.p., situat in orasul Ghimbav, sos. Cristianului FN, jud.Brasov
2015-06-23
Convocare adunarea creditorilor
in data de 20.07.2015 ora 12:00 la sediul administratorului judiciar avand ca ordine de zi: Votatrea planului de reorganizare al activitatii debitoarei
2015-06-15
Convocare adunarea creditorilor
in data de 16.06.2015 ora 14:30 la sediul administratorului judiciar pentru supunerea spre aprobare a proiectului de colaborare intre NEFERAL Sa si NEXT-ENERGY RO
2015-06-09
Anunt
privind activitatea de arhivare, eliberare de adeverinte privind perioada lucrata, sporurile si grupa de munca necesare la stabilirea pensiilor se vor adresa SC ARCHIVUM SRL, tel. 0246.278.268, email: contact@archivum.ro
2015-05-08
Anunt
licitatii publice, organizate prin intermediul casei de licitatii East Auctions, pentru vanzarea bunurilor mobile
2015-05-05
Cesiune de creanta
Contract de garantie reala mobiliara asupra utilajelor de constructii din patrimoniul debitoarei S.C. IND-DOR GRUP COM S.A.-in insolventa, dosar nr.7267419912073
2015-02-26
Convocare comitetul creditorilor
Raport asupra fondurilor obtinute din licidare si Plan distribuire.
2015-02-06
Raport de evaluare
2015-01-19
ANUNT publicare Tabel definitiv creante
2015-01-14
ANUNT convocare Adunarea Generala Ordinara a Actionarilor
in data de 16.02.2015 ora 12:00 la sediul AVERSA SA in Bucuresti, str. Ziduri Mosi nr. 25, sect. 2, pavilion administrativ, et. 1, sala Director General
2014-12-15
Licitatie publica cu strigare
5 vile, 12 apartamente, 12 boxe, un spatiu comercial, o sala fitnes
2014-12-02
Convocare comitetul creditorilor
in data de 12.12.2014 ora 11:00 pentru Prezentarea Raportului asupra fondurilor nr. 22/25.11.2014 si a Planului de distribuire nr. 1/25.11.2014
2014-10-28
Anunt publicare Plan de reorganizare
2014-09-15
Licitatie publica cu strigare
platforma compusa din constructii, mijloace fixe, obiecte inventar
2013-10-24
Anunt de vanzare prin negociere directa
Fabrica de medicamente, depozit, echipamente tehnologice, autorizatii de punere pe piata a unor medicamente, birotica, mijloace transport
2013-05-30
Licitatie publica cu strigare
incepand cu 30.05.2013, Teren Focsani, autovehicole, produse finite si marfuri
2013-04-12
Anunt sedinta de licitatie publica
Teren + constructie (hotel), jud. Buzau, loc. Merei
RVA - 2010 © RVA INSOLVENCY SPECIALISTS SPRL Toate drepturile rezervate

Valid HTML 4.01 Transitional